Hoewel het seizoen van Dragons’ Den er alweer eventjes op zit, begint het echte werk eigenlijk pas nu voor zowel de succesvolle deelnemers als hun investeerders. Dragon Shawn Harris sloot vijf mondelinge akkoorden tijdens de tv-uitzendingen waarvan er drie zijn uitgelopen op een definitieve deal. ,,Ik vind dat Nederland niet genoeg doet voor jonge ondernemers in de startupfase.”
Uit eerdere interviews met Dragons’ Den-deelnemers waarin Harris investeerde, bleek al dat ze echt zelf nauw betrokken is bij de ondernemers. Sommigen gebruikten zelfs het woord ‘moederfiguur’ - en dat is precies wat deze topinvesteerder goed past. Ze steekt haar geld immers voornamelijk in startups en het liefst waar jonge oprichters achter zitten. Lyla en Jasmijn Kok van Nanny Nina zijn daar een goed voorbeeld van. De twee zussen leverden een succesvolle pitch af in Harris’ eerste tv-seizoen en hetzelfde geldt voor de gebroeders Bleumer, die we kennen van Volta Energy.
Plekky bleek niet meer dan een idee op papier
Dat Tom Remy en Casper Noordhuizen zich begin februari met Plekky (dat niet benutte bedrijfsruimtes als flexplekken voor andere ondernemers aanbiedt) in de spotlights van Dragons’ Den begaven, was dan ook koren op de molen van hun toekomstige geldschieter. Althans, uiteindelijk. De twee bezorgden Harris in eerste instantie namelijk letterlijk een slapeloze nacht nadat zij had toegezegd met Plekky in zee te gaan. Ze werd naar eigen zeggen 'vooral getriggerd door hun plan en het lef dat zij uitstraalden'. Feitelijk stond er echter niet meer dan een idee op papier en vielen er dus geen keiharde cijfers te overleggen.
Waardoor ben je uiteindelijk toch voor een definitieve deal
gegaan?
,,Ik heb ze een opdracht gegeven waarvan ik niet dacht dat ze ‘m zouden volbrengen. Ik wilde precies van ze weten wat de regels zijn wanneer je als ondernemer je eigen bedrijfsruimte verhuurd. Dat zou je kunnen zien als onderverhuren en hier in Nederland zijn er nogal veel grijze gebieden als het gaat om regelgeving. Tom en Casper kwamen binnen een week terug met alle antwoorden. Ze waren bij de grootste advocatenkantoren in Amsterdam langs geweest waar ze gratis advies kregen. Daar hebben ze mij ontzettend mee verrast. Die kids blijken échte ondernemers te zijn. Het gaat om de vent in de tent. Ik hou ook van duo’s. Die dagen elkaar uit en versterken elkaar. In dit geval beschikt de ene over veel technische kennis en is de ander commercieel ingesteld. Ja, hier durfde ik wel 100.000 euro in te investeren. Ik heb hier veel vertrouwen in. Als je ziet dat bijvoorbeeld restaurants iedere cent moeten omdraaien tijdens de crisis, dan kan Plekky hier een oplossing bieden.”
Is het dan een optie om The Avocado Show, waar je een groot aandeel in hebt, te gebruiken voor de dienst van Plekky?
,,Nee, dat niet. Met The Avocado Show zijn we nu vooral bezig met groeien. We willen in de komende twee jaar naar dertig tot vijfendertig restaurants. Wat we nodig hebben zijn dus vooral mensen en een geschikt hoofdkantoor.”
Hoe kijk je terug op het afgelopen tv-seizoen van Dragons’ Den?
,,Het was makkelijker en leuker dan mijn eerste tv-seizoen. Toen ik dit voor het eerst deed, was ik best wel zenuwachtig. Ik wist nog niet hoe het werkte, mijn Nederlands is niet optimaal en dus twijfelde ik of ik wel goed zou overkomen. Of ik dit wel kon. Nu was dat anders, wist ik precies wat mij te wachten stond en wat ik aan de andere Dragons heb. Ik vind dat we een perfect team vormen omdat we elkaar goed aanvullen, maar wel verschillende belangen hebben. Het is erg gezellig en spannend tegelijk. Ik vind het best heftig om in die stoel te zitten. Mensen hebben het waarschijnlijk niet door dat wij daar heel erg zitten te focussen, continu de voor- en nadelen afwegen en onszelf afvragen of iets een investering waard is. En is dat het geval, ga je dan over het bod van een andere Dragon heen? Het is een mooi spel, al zie ik het ook als een soort verplichting om mee te doen.”
Een verplichting? Hoe bedoel je dat?
,,Ik vind dat Nederland niet genoeg doet voor jonge ondernemers in de startupfase. Zij moeten veel meer kansen krijgen en daarom zijn tv-programma’s als Dragons’ Den hard nodig. Het triggert ondernemers met een goed idee om daadwerkelijk in actie te komen en niet maar rond te blijven lopen met misschien wel een prachtig plan. Ik moet daar aan bijdragen en dat kan ook. Ik heb veel meer geld dan een gemiddeld mens. Helaas is niet alles even eerlijk verdeeld in deze wereld. Ik ben er alleen wel een BN’er door geworden en dat wilde ik eigenlijk niet. Toch heb ik zeker geen spijt. Het is erg mooi om met die kids iets moois en groots op te bouwen. Het is bovendien ook belangrijk voor Nederland en Europa. Vergelijk ons met China en Amerika en we worden volledig overlopen als startupland. Daar moeten we iets aan doen.”
"De podcastmarkt is miljarden waard en ik geloof net als Eva dat vrouwen op deze manier gestimuleerd willen worden. Dit is ook niet ordinair"
Dat je blij bent met een deelnemende startup als Plekky is duidelijk, wat kun je zeggen over de kwaliteit van de andere deelnemers?
,,Sommigen waren voor mij totaal niet interessant terwijl andere Dragons dan juist heel enthousiast reageerden. Dat is ook niet gek, want we zijn allemaal op zoek naar iets anders. Dat zorgt dus voor die perfecte mix waar ik het over had. Kijk ik naar de deelnemers die wel dicht bij mij liggen, dan was de kwaliteit goed. Denk aan Happy Bear Diapers. Die jongens zijn al zo ver. Ze hebben iedere cent zelf verdiend, nooit geld geleend, geen aandelen aan anderen uitgegeven en dus een prachtige toekomst. Met hun duurzame luiers besparen ze echt een flink deel van alle vuilnis in Nederland en kinderen worden ook nog eens eerder zindelijk. Wat wil je nog meer? De deal is rond en het gaat ontzettend goed met ze. Er is zelfs een supermarktketen die de luiers gaat verkopen.”
,,Eva de Visser van Rouze is een andere deelnemer waarin ik heb geïnvesteerd (300.000 euro, red.). Zij kwam met erotische luisterverhalen. Geweldig toch? De podcastmarkt is miljarden waard en ik geloof net als Eva dat vrouwen op deze manier gestimuleerd willen worden. Dit is ook niet ordinair. Het is perfect. Voordat ik de deal ondertekende, hebben we ook heerlijk samen geluncht en over van alles en nog wat gesproken. We hebben echt een hele goede klik met elkaar. Dit kan heel groot worden.”
Is dat jouw gouden formule? Soms als een soort moeder fungeren, maar vooral een hechte band opbouwen en nauw betrokken blijven?
,,Ik wil dat we elkaar eerst goed leren kennen. Meestal duurt het zo’n drie tot zes maanden voordat ik geld overmaak. Ook buiten Dragons’ Den. Ik heb net pas in het bedrijf Upperbloom geïnvesteerd, terwijl ik de jongens erachter al een jaar geleden heb ontmoet. In die periode leerde ik ze echt goed kennen, zag ik steeds meer verbeteringen en hoe ze groeiden. Een samenwerking is als een huwelijk dat vijf of tien jaar gaat duren. Ik doe dit niet omdat het moet, maar omdat ik het leuk vind.”
Als jij dit als een huwelijk ziet, dan betekent dit dat je wel heel veel partners hebt.
,,Haha, dat klopt, maar dit is echt mijn ding. Nikkie (Plessen, red.) is naast investeerder bij Dragons’ Den vooral modeontwerper. Ik ben volop bezig met investeren en vanuit Orange Wings (Harris’ startup accelerator, red.) werk ik nu samen met veertien startups. Dat doe ik twee weken per maand. Ik ben dan adviseur, geldschieter en als een tweede moeder voor sommige van die kids. Ik help ze als er grote beslissingen gemaakt moeten worden en daarna ga ik naar huis.”
'Ik werk nu samen met veertien startups. Dat doe ik twee weken per maand. Ik ben dan adviseur, geldschieter en als een tweede moeder voor sommige van die kids'
En die andere twee weken?
,,Leuke dingen. Ik werk niet fulltime. Maar zodra ik met de startups bezig ben, doe ik dat heel anders dan de gemiddelde investeerder. Ik zie iedereen namelijk altijd hoogstpersoonlijk. Dat is voor mij de enige manier om betrokken te blijven. Het is mijn doel om de bedrijven van deze (jonge) ondernemers groot te maken en voor negen van de veertien ondernemingen ziet het er heel goed uit. Dat is echt een hele mooie score waar ik erg trots op ben.”
Je hebt je handen er vol aan. Mocht er volgend jaar een nieuw seizoen van Dragons’ Den komen, doe je dan evengoed weer mee?
,,Mede door Dragons’ Den krijg ik nu dagelijks aanbiedingen van startups die een investering willen. In de show krijg ik ze zelfs op een bordje gepresenteerd. Dat is een mooie kans, voor nu heb ik alleen een stop ingelast omdat ik mijn huidige partners voldoende aandacht wil blijven geven. Hoewel ik nog niet weet of er een nieuw seizoen van Dragons’ Den komt, doe ik zeker graag nog een keertje mee. Er keken gemiddeld 1,2 miljoen mensen per uitzending en dat is niet slecht. Iedereen is er superblij mee het geeft veel tractie. Zoals ik al vertelde is dát vooral erg belangrijk.”
De Ondernemer - Read full article